ora de romana

Ora de română (1)

Sper că nu v-ați speriat de titlu așa repede sau de lungimea postării. Totodată, îmi doresc să citiți cât mai mult din rândurile de mai jos pentru că (spun eu) sunt folositoare.

Această nouă rubrică apare dintr-un simplu motiv: am ajuns să nu mai înțeleg unele comentarii de pe blog și din moment ce nu reușesc să îmi dau seama ce scrie în ele, nu vă pot răspunde. Nu am pretenția ca prin această rubrica să vă fac instantaneu să scrieți corect și fără prescurtări sau mai știu eu ce, dar vreau să încercăm împreună să scriem așa cum vorbim ca să ne putem înțelege și mai bine. Știu că mulți veți spune că vă grăbiți, dar oare nu putem pierde încă 5 secunde din viața noastră prețioasă ca  să scriem cât de cât corect? Ar trebui să scriem exact așa cum vorbim, să folosim semne de punctuație și tot ce mai e nevoie. Cred că așa cum avem timp să punem deja celebrele „fețe zâmbitoare”, putem să folosim și o virgulă sau un punct acolo unde e nevoie.

Mi-ar plăcea să demonstrăm că putem scrie corect și pe bloguri (mai ales că sunt bloguri de cărți). Toată lumea spune că „generațiile astea mai noi” nu știu nici măcar să vorbească pentru că internetul le strică educația. Au și ei dreptate, dar eu cred că noi suntem vinovați că ne lăsăm conduși de internet și folosim tot felul de prescurtari pe care nu le înțelege nici măcar jumătate de Românie. Acum să nu credeți că eu sunt perfectă și nu greșesc niciodată. Mi se mai întâmplă și mie să greșesc. Poate că uneori e de vină oboseala, neatenția sau cine știe ce altceva (știu, nu e o scuză), dar încerc să mai citesc încă o dată ceea ce scriu după ce termin ca să verific dacă ideile mele sunt coerente și dacă nu am mai mâncat vreo literă. Întotdeauna e bine să verificați ceea ce scrieți citind cu voce tare pentru că așa veți sesiza mult mai ușor greșelile.

Știu că nu sunt singura care se confruntă cu această problemă, așa că această rubrică e menită să ajute pe toată lumea, atât pe bloggeri, cât și pe cititorii de bloguri. Eu le voi propune unor bloggeri să ne vorbească (scrie) despre o greșeală sau orice tip de formulare incorectă găsesc adesea în comentarii. Astfel, mai mulți bloggeri vor posta pe blogul meu în această rubrică în așa fel încât să ne dăm seama cât de important este să scriem pe înțelesul tuturor. Primul meu invitat să posteze în această rubrică este Adrian, dar până atunci voi începe eu prin a scrie despre o greșeală pe care o întâlnesc aproape zilnic, atât pe blog, cât și în viața de zi cu zi.

Vechea problemă cu „decât” și „numai”

Mă lovesc de această greșeală chiar și la facultate (și e o facultate de jurnalism și științele comunicării și mor de fiecare dată când mă zgârie pe creier), așa că vreau să o lămuresc. E foarte simplu să îți dai seama cum să le folosești corect. „Decât” se folosește în propoziții în care folosiți negația, iar „numai” atunci când propozițiile sunt pozitive, adică nu se găsește negația pe nicăieri.

De exemplu:

Așa da:  Nu am decât 15 lei și vreau să îmi cumpăr 5 cărți.
Am numai 15 lei și vreau să îmi cumpăr 5 cărți.

Așa nu: Am decât 15 lei și vreau să îmi cumpăr 5 cărți.
Cu „numai” și negație e o greșeală puțin întâlnită pentru că ar suna ceva de genul: Nu am numai 15 lei și vreau să îmi cumpăr 5 cărți.

Să nu uităm că există și excepții de la această regulă. Știți și voi că limba română are tot felul de reguli și de excepții, așa că:

Putem folosi decât fără o negație dacă spunem ceva de genul: Decât să merg cu tine, mai bine stau închisă în casă.

Sigur că putem folosi și numai cu negație, dar doar în unele cazuri, atunci când propoziția cere: O să vin repede, numai să nu pleci de aici.

Sper că ați înțeles ceea ce am vrut să vă explic, dacă nu, spuneți-mi mai jos în comentarii și o să încerc să vă mai explic o dată. Nu e nicio rușine să nu știți. Puteți să mă întrebați și o să vă explic. Aici nu o să râdă nimeni de greșelile pe care le facem fără să ne dăm seama. Până la urmă omul învață până moare.

E ciudat să citim atât de mult (traducerile de la Corint sunt foarte bune) și să nu reușim să folosim cuvintele așa cum sunt folosite în volumele pe care le citim. Vreau să putem discuta liber aici, nu ca la ora de română de la școală unde suntem penalizați pentru fiecare greșeală. Aici nu vă pune nimeni niciun 2. Sper să vă placă această rubrică și aștept părerile voastre în comentarii. Vreau să știu cum vi se pare această idee pe care vreau să o pun în practică.

Era să uit de clipul pe care mi l-a arătat Adrian și care se potrivește de minune pentru prima postare în cadrul acestei rubrici. Din păcate este în engleză, dar cred că îl veți înțelege.

13 thoughts on “Ora de română (1)

  1. Mi se pare o rubrica foarte interesanta si sigur ne va ajuta pe toti in evitarea unor greseli, pe care dupa cum ai zis si tu, le facem voluntar sau involuntar. La asta ma gandesc si eu tot timpul cand vad greseli pe blogurile de carti, daca nici noi nu scriem corect, ce pretentii sa mai avem de la ceilalti? Prea tare filmuletul!😀

    Apreciază

  2. Filmuletul e super, foarte potrivit avand in vedere ceea ce ai scris mai sus. E o idee foarte buna rubrica aceasta si abia astept ce vei posta data viitoare. Intr-adevar, multe persoane nici macar nu au habar de greselile de exprimare pe care le fac si sper ca acum sa isi insuseasca informatiile oferite de tine. Bravo Sabinna :*

    Apreciază

  3. Internetul este de vina ca mai scriu cateodata „k” in loc de „ca”. Incerc sa ma las, dar e mai greu atunci cand ma grabesc si pur si simplu nu imi pasa ce scriu.
    Si da, „decat” este probabil cea mai des intalnita greseala si am incercat sa o explic odata, dar nu a mers foarte bine.

    Apreciază

  4. Ma bucur foarte mult ca vi se pare o rubrica foarte buna si imi place ca reactiile voastre sunt mult mai bune decat ma asteptam, Ma mir ca nu mi-a sarit nimeni in cap pana acum.

    Sper ca aceste postari sa fie foolositoare.

    Apreciază

  5. Sincer , ma si intrebam cand ai de gand sa postezi ceva in genu asta ;;) !Pai , nu toata lumea isi citeste comentariu de 2-3 ori inainte sa-l posteze? Adica eu asa fac , in general …. Si ai de gand sa mai postezi rubrici ca aceasta ?! Sa sti ca imi surade ideea😀 !

    Apreciază

Vrei să întrebi sau să spui ceva? Lasă un comentariu!

